tisdag 28 december 2010

Tröstens ord

Heliga Birgitta har i en av sina uppenbarelser liknat bibeln vid en samling av olika stenar som skall användas till olika ändamål. En slipsten är till för att man skall kunna slipa med den. En ädelsten är till för att glädja oss med sin skönhet. Andra stenar har andra användningsområden.
Så är det också med bibeln. Där finns lagens ord som vill slipa oss och förädla oss. Där finns också tröstens ord, bibelns ädelstenar, som helt enkelt har till uppgift att glädja oss.
I dag väler vi en av bibelns ädelstenar. Tänk på varje rad i Psaltaren 23:1-3. Vad betyder varje enskild rad i din livssituation?

"Herren är min herde,
ingenting skall fattas mig.
han för mig i vall på gröna ängar,
han låter mig vila vid lugna vatten.
han ger mig ny kraft
och leder mig på rätta vägar,
sitt namn till ära."

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar