lördag 11 december 2010

Att vara kristen på sitt eget sätt

Vi människor lever hela tiden i valsituationen att göra saker och ting på vårt eget sätt och att ta efter andra. Det gäller också vårt förhållande till kristen tro. Ibland kan det hända att är osäkra på vår egen tro och gärna vill ta efter andras. I vissa kristna rörelser finns det bestämda uppfattningar för hur man skall uttrycka sin tro och hur man inte skall göra det. Det är bra att man låter sig inspireras av andra människor och av deras tro, men man skall inte drabbas av mindervärdighetskänslor för att man tror att man måste tro som andra, och inte kan det. Någon har sagt: ”Du skall inte tro på din tro, du skall tro på din Frälsare.”
Ibland har jag hört människor som har sagt. ”Jag är kristen på mitt eget sätt.” Mellan raderna har jag hört litet skam. Jag har kunnat ana att det har varit en människa som har vuxit upp i en miljö där man har förutsatt att tron skall se ut på ett visst sätt. Uttrycket ”Jag är kristen på mitt eget sätt” blir en ursäkt för att den människan upplever att han eller hon inte flyter in i mängden, men jag skulle vilja säga att alla måste vara ”kristna på sitt eget sätt”. Man kan ju inte kristen på någon annans sätt. Att vara ”kristen på sitt eget sätt” kan med andra ord kallas ”att ha en personlig relation” till Frälsaren. David kunde inte strida i Sauls kläder. Vi kan inte heller klä på oss någon annan människas tro. ”Så klädde han [Saul] David i sina egna kläder och satte på honom en hjälm av brons och ett harnesk. Sedan spände David fast svärdet utanpå kläderna och försökte gå i rustningen - det hade han aldrig tidigare prövat. "Nej, med allt det här kan jag inte gå", sade han till Saul, "jag har aldrig gjort det förr." Och så lade han av sig rustningen. Han tog sin käpp, valde ut fem släta stenar i bäcken och stoppade dem i sin herdeväska, sin ränsel.
Med slungan i handen gick han emot filistén.” (Första Samuelsboken 17:38-40)

Innebär det då att kristen tro är vad som helst? Att var och en helt fritt kan bestämma vad han eller hon tror på och ändå vara kristen? Är en muslim kristen? Nej, naturligtvis inte. Det finns ett centrum i kristen tro. Det är en person – Jesus Kristus. Det finns också en del annat som är centralt i kristen tro. Vi bör sträva efter att vila tryggt i trons centrum. Det är det som kallas att ha en personlig tro. Men vi behöver inte och kan inte kopiera någon annans tro i det som inte är centralt, liksom David inte kunde ta på sig Sauls rustning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar