tisdag 3 augusti 2010

Gud bryr sig om varje liten människa

I bibeln hittar vi också "Paulus brev till Filemon". I brevet vädjar Paulus för slaven Onesisos som hade rymt från Filemon. Paulus skickar tillbaks honom till Filemon, trots att Paulus egentligen skulle vilja att Onesimos stannade hos Paulus, och uppmanar samtidigt Filemon att behandla honom som en kär broder.
Det finns människor som har haft svårt att förstå varför Filemonbrevet och liknande skrifter finns med i bibeln. Är det verkligen relevant för oss att läsa en personlig brevväxling som är två tusen år gammal? Borde inte bibeln i stället bestå av skrifter av mer tidlös och universell natur.

Inte alls. Som kristna får vi tro att Gud har funnits med även i kanonbildningen, när det har bestämts vilka skrifter som slutgiltigt kom med i bibeln. Paulus brev till Filemon har en mycket viktig funktion. Det visar hur mycket Gud kan engagera sig för en enda liten människa. Genom Paulus och kyrkan arbetade Gud för att ge både slaven Onesimos, hans ägare Filemon och de andra i församlingen ett gott liv och en kristen tro. Paulus skriver. "Jag tackar alltid min Gud, när jag nämner dig i mina böner - jag har hört om din kärlek och din tro, din tro på herren Jesus och din kärlek till alla de heliga. Min bön är att vad din tro ger dem skall leda till ökad insikt om allt det goda ni skall få genom Kristus (Filem. v. 4-5).

Om Gud engagerade sig så mycket i Onesimos och i Filemeon, då kan vi vara förvissade om att han är lika engagerade i både mitt och i ditt liv.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar