måndag 11 april 2011

Konsekrationskorset och påminnelsen om vårt dop


Konsekrationskors, även kallade invigninskors, målas på väggarna inför invigningen av en katolsk kyrka. De är tolv till antalet och symboliserar de tolv apostlarna som byggt vidare på den grund som Jesus Kristus har lagt för kyrkan. Ibland har biskopen målat korsen i olja vid kyrkoinvigningen. Senare har korsen fyllts i med färg.
Konsekrationskorset som först tecknas med olja och senare måste fyllas i kan vara en god bild för dopets roll i våra liv. Inför dopet tecknas vi med korsets tecken:
"Ta emot korsets tecken
på din panna
på din mun
och på ditt hjärta.
Jesus Kristus, den korsfäste och uppståndne,
kallar dig att vara hans lärjunge."

För att inte korset och dopets nåd skall blekna bort i våra liv kan vi påminna oss om det kors vi tecknades med när vi döptes. I vissa kyrkor finns vatten i dopfunten. Där kan man doppa sina fingrar och teckna korset på sin panna när man går in i kyrkan. Det blir en påminnelse om dopets nåd: jag är ett Guds barn, jag är en Jesu lärjunge, Jesus har förvärvat mig "ifrån alla synder, ifrån döden och Djävulens våld", som det - med ett litet ålderdomligt uttryck, står i Martin Luthers lilla katekes.
Varje dag får jag också påminna mig om min kristna tron när jag i den dagliga omvändelsen speglar mitt liv i den kristna tron och där får möta Guds helighet och nåd.

"Men jag vill aldrig någonsin berömma mig av annat än vår herre Jesu Kristi kors, genom vilket världen är korsfäst och död för mig och jag för världen." (Galaterbrevet 6:14)

Gud välsigne dig!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar