torsdag 28 april 2011

Han kan ditt namn!

Maria av Magdala stod utanför Jesu grav och var minst sagt rådvill. Några dagar tidigare hade hon fått se Jesus dö på korset. När hon kom till graven tidigt på morgonen för att smörja Jesu kropp fick hon till sin förvåning se att stenen som hade stått för gravens öppning var bortrullad och graven var tom. Maria blir än mer förtvivlad. Vart skall hon nu gå med sin sorg? Hon vänder sig till en man hon ser i närheten och säger: ”Om det är du som har burit bort honom, herre, så säg mig var du har lagt honom, så att jag kan hämta honom.” (Johannesevangeliet 20:15). Jesus svarar och nämner hennes namn: ”Maria.”

Jesus nämner Marias namn. Det kanske inte är så märkligt att Jesus visste vad Maria hette. Hon var ju en av de kvinnliga lärjungar som hade följt Jesus länge, tillsammans med de tolv. Men Jesus kan inte bara Marias namn. Han kan också mitt namn och ditt namn. Hur vet vi det? Känner ni igen vad Jesus sade en gång:
”Jag är den gode herden, och jag känner mina får, och de känner mig, liksom Fadern känner mig och jag känner Fadern. Och jag ger mitt liv för fåren.” (Johannesevangeliet 10:14-15).

Herden känner sina får. Han kände Maria. Han känner mig och dig. Det är det här som skiljer den kristna tron från många andra läror. Vi har en Frälsare som känner oss personligen. Det finns en del människor som tror att när man dör då blir man ett med naturen eller uppgår i världsalltet. Som kristna får vi tro något annat. Jesus uppstod från de döda. Vi inbjuds att göra samma sak. Efter döden får vi möta vår Frälsare. Han känner oss vid namn.

Gud välsigne dig!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar