onsdag 20 oktober 2010

Bli vän med dina misslyckanden

Har du misslyckats med något nyligen? Var inte rädd för det. Det är framför allt handlingskraftiga människor som misslyckas. De som inte är handlingskraftiga vare sig misslyckas eller lyckas med det som de gör, eftersom de sällan tar sig för någonting.
I Andra Moseboken 32 kap kan vi läsa om hur Mose slog sönder stentavlorna med de tio budorden i ilska över att folket hade gjort en guldkalv till gud. Det dröjer inte länge förrän Mose får ett nytt uppdrag: "Hugg ut två stentavlor likadana som de förra. På dem skall jag skriva samma ord som stod på de första tavlorna, de som du slog sönder." (Andra Moseboken 34:1)
I Bibelns berättelser kan vi läsa våra egna livs historia. Även i denna.
Det här är en av de många berättelser i Bibeln som handlar om att det alltid finns nya chanser i livet. Gud ger inte upp med oss människor. Han vet att vi är svaga och misslyckas ibland, men misslyckanden är inte någon katastrof för Gud.
Tio Guds bud började med ett misslyckande, men blev senare den viktigaste regelsamlingen som finns.
Jag och du skall inte heller vara rädda för misslyckanden. Bli vän med dina misslyckanden. Försök tänka klart om varför det du gjorde misslyckades. Nämn det för Gud i dina böner. Om du gör det har du tagit det första steget mot något nytt.
Även det som misslyckades första gången kan vara början på något som blir riktigt bra.

2 kommentarer:

  1. Precis dom ord jag behövde höra. Läs min blogg så förstår du precis vad jag menar.
    Idag har jag avslöjat min stora last här i livet, men som förhoppningsvis snart är en avlast.
    Var välsignad! Mvh Tony M

    SvaraRadera
  2. OK! Jag förstår. Kämpa på. Gud välsigne dig!

    SvaraRadera