måndag 31 januari 2011

Överlåtelsebönen.

Här i Själaspis har jag några gånger tagit upp det som kallas "den dagliga omvändelsen". Det innebär att man varje dag skall tänka igenom sitt liv, tacka för det som är gott, be om hjälp med det som är besvärligt och försöka ändra på det som är på väg åt fel håll. Det bästa är om man ber med helt fria ord.
Någon gång kan det vara svårt att komma på något helt nytt att be om. Då kan det vara bra att ha en färdig bön. "Fader vår" är slitstark. En annan bön som man kan använd gång på gång är överlåtelsebönen. Läs den långsamt så du har tid att tänka på vad orden innebär. Varje rad är tänkvärd. Att Gud lägger sin skatt i bräckliga lerkärl handlar om att Gud har lagt ned mycket värdefullt i oss fast vi som människor är bräckliga.
Vad betyder den och de andra raderna för dig?

Gud välsigne din dag!

"Du som ville mitt liv
och har skapat mig efter din vilja,
allt i mig känner du och omsluter med ömhet,
det svaga likaväl som det starka,
det sjuka likaväl som det friska.
Därför överlämnar jag mig åt dig
utan fruktan och förbehåll.
Fyll mig med ditt goda,
så att jag blir till välsignelse.
Jag prisar din vishet, du som tar till dig det skadade och lägger din skatt i bräckliga lerkärl.
Amen."

1 kommentar: