torsdag 20 januari 2011
Missionen och Jerusalemkorset
Ett Jerusalemskors brukar beskrivas som ett kryckkors med fyra grekiska (likarmade) kors placerade mellan var och en av kryckkorsets armar. Jerusalemkorset är en symbol för staden Jerusalem. Ibland uttolkas det som att det föreställer Jesu fem sår. En vanligare förklaring är att det stora korset är den första kristna församlingen i Jerusalem och att de små korsen föreställer kyrkan och den kristna tron som sprids i de fyra väderstrecken. Fyrtalet leder också tankarna till de fyra evangelisterna.
Jerusalemkorset har därför fått bli en symbol för missionen:
"Då gick Jesus fram till dem och talade till dem: 'Åt mig har getts all makt i himlen och på jorden. Gå därför ut och gör alla folk till lärjungar: döp dem i Faderns och Sonens och den heliga Andens namn och lär dem att hålla alla de bud jag har gett er. Och jag är med er alla dagar till tidens slut.'"(Matteusevangeliet 28:18-20)
Dagen publicerar i dag en artikel om Michael Frost från Australien som besöker Sverige och har delat med sig av sina tankar om mission. Det handlar inte om att kyrkan skall nå ut i samhället. I stället handlar det om att vi som är kristna skall se oss själva som utsända att leva liv som pekar på att Guds rike är här genom Jesus Kristus.
Det är viktiga tankar Michael Frost för fram. Att leva liv som pekar på att Guds rike är här måste handla om att leva liv där både lag och evangelium finns i balans. Ibland i historien har det hänt att kristna har försökt leva helt "rena" liv i lydnad mot Guds lag och kristen etik. Det har ofta lett till en hårdhet där syndare har uteslutits och där många har begått sina synder i hemlighet. Många har dåliga erfarenheter av alltför tydligt formulerade syndkataloger.
Ett liv där Guds rike är här är visserligen ett liv där vi strävar efter att lyda Guds lag, men det handlar också om liv där Jesu Kristi kärlek och förlåtelse finns med och där människor blir upprättade, där vi inser att människor måste få vara olika och ändå finnas med i den kristna gemenskapen, och att olikheten är en tillgång och inte en belastning.
Kanske Michael Frosts tankar kan hjälpa oss att tolka Jerusalemkorset på ytterligare ett sätt. Det stora korset i mitten får då stå för församlingens och den enskildes kristnes liv som pekar på att Guds rike är här genom Jesus Kristus. De små korsen får då stå för det avtryck det stora korset gör i världen.
Etiketter:
dop- och missionsbefallningen,
Jerusalemkorset,
mission
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar