fredag 28 januari 2011

När vi har motgång

Berättelsen om hur Jesus går på vattnet börjar med att lärjungarna har motvind. (Matteusevangeliet 14:22-32). Alla människor har haft motgångar i livet. Motgångar är helt enkelt en del av livet. Däremot kan vi själva bestämma hur vi reagerar på motgångarna. En sökning på ordet "motgång" på internet jag fascinerande resultat.
"När jag anställer framgångsrika chefer är det viktigt att de kan visa tillräckliga erfarenheter av motgångar och en förmåga att hantera dem", skriver länspolismästare Carin Götblad. Elvis Presley menade däremot att: "En motgång kan vara svår att bära, men att bära en framgång är lika svårt som att bära hundra motgångar."
Vilka är dina motgångar i livet. Hur hanterar du dem? Gör du något åt att komma vidare eller inte?
När Petrus försökte gå på vattnet liksom Jesus, sjönk han. Hans bön blev enkel: "Herre, hjälp mig." Ändå var den viktig. Bönen visar att Petrus inte var nöjd med situationen. Han ville ändra på situationen. När vi har motgång går det ibland inte att göra något åt situationen på en gång. Kanske vår bön då blir lika enkel som Petrus bön. Martin Luther formulerade detta så här: "Du måste lära dig ropa och icke sitta där för dig själv eller ligga på bänken, hänga huvudet och bita och gnaga dig själv med tankar, sörja och söka efter, hur du kan komma undan, och endast tänka på hur illa det går för dig, hur synd det är om dig och vilken bedrövlig människa du är. Nej, upp med dig, du late, fall på knä eller lyft händer och ögon upp mot himmelen, läs en psalm eller Fader vår, och lägg fram din nöd för Gud, klaga och ropa till honom, under tårar om det så skall vara."
Eva Cronsioe skriver sin betraktelse i Dagen: "Och skulle vi ändå sjunka ända till botten, så påstår vår kristna tro att han möter oss även där. Därför säger jag, om än med bävan: Jesus är sannerligen vårt hopp!"

Det brukar inte var lönlöst att be. Vana bedjare brukar säga att de oftast får bönesvar på något sätt. Resultatet blir inte alltid vad de har tänkt sig. Jesus räckte ut handen till Petrus och drog honom upp ur vattnet. Vi kan också få känna att Jesus griper tag i oss. Det kan gå till på olika sätt. Någon kan känna en inre kallelse, en inre röst eller känsla som ger råd eller kraft. Andra får stöd eller råd av en människa och känner att det är Gud som ligger bakom detta. Åter andra känner sig träffade av en gudstjänst.
Båten är en bild för kyrkan. Jesus och Petrus klev tillsammans in i båten. När vi har haft motgångar kan vi i kyrkan få lugn och trygghet. Vi kan tolka motgången eller lidandet i ett större sammanhang. Vi får hopp inför framtiden.
Ur detta kommer också en bekännelse. Petrus bekände: "Du måste vara Guds son".
Martin Luther sammanfattade trosbekännelsen:
"Jag tror på Gud Fader som har skapat mig,
jag tror på Gud Sonen som har frälst mig,
jag tror på den helige Ande som helgar mig."
Om vi vill bli hjälpta i våra motgångar är det också viktigt att vi bekänner hur Gud har börjat arbeta med oss. Det är ett steg på vägen mot att komma vidare i livet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar