tisdag 11 januari 2011

Änglarna

Vissa människor kan berätta om att de har sett änglar eller haft andra övernaturliga upplevelser. De kan känna en stor glädje över det som de har varit med om. Även bibeln berättar om änglasyner. I Daniels bok läser vi: "Han som såg ut som en människa rörde ännu en gång vid mig och gav mig styrka. "Var inte rädd, du högt älskade", sade han, "allt skall gå väl. Var stark, var stark!" När han talade med mig blev jag frimodigare och sade: "Tala, herre, nu har du styrkt mig." (Daniel 10:18-19) Även Daniel blev alltså styrkt av att möta en ängel.

Ändå är det så att de flesta människor aldrig får se någon ängel. Både änglasyner och andra övernaturliga upplevelser hör till undantagen. Gud har skapat oss för att leva våra liv här på jorden. Änglarna hör till den himmelska världen och det är bara sällan det himmelska bryter igenom på ett så uppseendeväckande sätt som när man få se en ängel.

Änglarna har inte någon viktig roll i den kristna tron, men Martin Luther nämner dem ändå i sin morgonbön, kanske framför allt för att påminna sig om att de finns med oss och stöttar oss i den dagliga kampen mot det onda i oss.

"Tack, käre himmelske Fader, för att du i natt har bevarat mig för allt skadligt och farligt. Jag ber dig om skydd också idag mot synd och allt ont, så att jag får leva efter ditt sinne. I dina händer anförtror jag mig med kropp och själ och allt. Låt din heliga ängel vara med mig så att ondskan inte får någon makt över mig. I Jesu namn."

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar