söndag 23 januari 2011

Läkarvetenskap, förbön och helande

Att vi som kristna skall be för dem som är sjuka – och för oss själva när vi är sjuka – är en självklarhet. Jesus bad för de sjuka och det finns många uppmaningar i Bibeln att vi skall göra det. Samtidigt som vi ber för de sjuka låter vi också läkarvetenskapen göra sitt för att bota de sjuka. Människans intelligens som är en förutsättning för läkarvetenskapen är skapad av Gud. Gud har också skapat olika växter och mineraler som används för läkemedelsframställning. Alltså finns Gud med både i helande genom förbön och i helande genom medicin. När man gör experiment med nya läkemedel brukar man – om jag förstår rätt – använda placeboläkemedel. Några patienter får sockerpiller och man ser om det är läkemedel eller tron att man får läkemedel som bidrar till botandet. Och det visar sig att i vissa fall blir även de som har fått placebo friska. Vi som är kristna kan nog se en likhet mellan placeboeffekten och att Gud ibland helar människor genom tron. Gud har i skapelsen lagt ned läkande krafter i våra kroppar. Både förbön och placeboeffekten lockar fram dessa helande krafter.

Människor som har stor vana att be för sjuka brukar vara eniga om att förbönen verkligen har en effekt, men på olika sätt. När vi ber för en människa kan det ibland leda till under. Någon blir botad. Sådana här underverk är ganska sällsynt. Desto vanligare är helande. Vi läste i dagens episteltext i Andra Korinthierbrevet: ”Välsignad är vår herre Jesu Kristi Gud och fader, barmhärtighetens fader och all trösts Gud. Han tröstar oss i alla våra svårigheter, så att vi med den tröst vi själva får av Gud kan trösta var och en som har det svårt. Ty liksom vi har fått en riklig del av Kristi lidanden får vi också riklig tröst genom Kristus”. Det innebär att vi måste vara beredda att först själva ta emot hjälp och förbön från andra. Det rustar oss att sedan be för andra.

3 kommentarer:

  1. BÖn i tron kan göra stora thing med Jesusnamn och hela många svåra sjukdommar.Jar såg en gång när en pastor bad om en ben som hade takit bort helt och ben började växa och bilda en ny ben after bön med Jesus namn och detta har jag set mina egna ögon med stor undran och tack sägelse till Herrens makt och kärlek idag igen, så be så skalln i får metod är velligt effectiv ,tack var välsignat keijo södertälje

    SvaraRadera
  2. Hej jag undrar bara vad den pastorn heter för min far har i 30 år lidigt av 2 lösa kotor i bröst ryggen som inte man vill operera (50/50 att man hamnar i resperator eller blir frisk)sen har han anndra skador som har en dålig axel och anndra saker som har kommit med rygg skadan. Jag tror precis som du skrev innan inget är omöjligt, det fins mäniskor som till och med kommit till baks från himmelen och uppståt från de döda så varför skulle inte jesus kunna hela en skada.
    Min mamma hans fru dvs lämnade oss också för 3 och ett halvt år med en annan man så vårt liv har inte varit något vidare det senaste så jag vill hitta en man som känner jesus änu bättre än mig eller min far och bror som bara kan be och hela han, vi bor i en liten by där det inte fins något sådant ställe tyvär så jag söker mig utåt. Mvh Simon
    Du kan kontakta mig på Eliasson90@live.se om du vill veta lite mer om min fars skador och sånt eller bara prata helt enkelt
    Mvh Simon

    SvaraRadera
  3. Fast tro på Gud går inte att likställa med placeboeffekt.
    Jag har en annan maning i min ande.
    Västvärldens tro på läkarvetenskapen har nog dessvärre minskat vår tro på Guds under.

    SvaraRadera