lördag 18 september 2010

Arbetets djupa mening och andliga dimension

Jobbfrågan har kommit att prägla årets valdebatt. Om detta skriver bl.a. ledarna i Dagens nyheter och Svenska dagbladet. Framför allt har argumenten varit ekonomiska: om fler kommer i arbete blir det mer pengar och mer välfärd i Sverige. Ett annat argument som inte har hörts lika mycket är att vi människor mår bra av att arbeta, förutom när vi är så gamla och/eller sjuka så att vi inte kan. Små barn brukar tycka att det är roligt att hjälpa till hemma med enkla uppgifter. Längre fram krävs det mer bestämdhet från föräldrarna, för att barnen skall förstå att det är naturligt att alla i hushållet är med och delar på uppgifterna.

Ungefär så är det i samhället också. Den som länge har varit arbetslös kan förlora tilltron till sig själv. Det behövs då en klar och tydlig inställning från samhällets alla aktörer om att vi räknar med att alla är med och bidrar till det goda i samhället och att vi tror att alla har något att bidra med.

Bibeln har en del att säga om arbetet. Boken Predikaren som tillskrivs Kung Salomo (även om den är nedtecknad betydligt senare framhåller: "Jag insåg att det inte finns något gott för människan utom glädjen i arbetet; det är hennes beskärda del." (3:22). Salomo talar ur den rikes perspektiv. Trots att han kunde omge sig av lyx och överflöd, hade arbetet ett egenvärde för honom. Det var genom arbetet han kände att han gjorde nytta.

En betydligt mörkare syn på arbetet finns i Första Mosebok 3:19: "Du skall slita för ditt bröd i ditt anletes svett tills du vänder åter till jorden." Den versen beskriver säkert tungt jordbruksarbete i de temperaturer som brukar råda i Medelhavsområdet. Vem som helst skulle känna sig som man var på väg ned i jorden efter en hård dags arbete i 35 grader.

Psaltaren har också något att säga om arbetet: "Vårt liv varar sjuttio år eller åttio år, om det bliver långt; och när det är som bäst, är det möda och fåfänglighet, ty det går snart förbi, likasom flöge vi bort." (Psaltaren 90:10, 1917 års översättning.) När livet är som bäst är det alltså möda och fåfänglighet. Att arbeta och att unna sig något av livets goda är alltså det bästa som finns, särskilt om det finns en god balans mellan båda i varje människas liv.

Det goda arbetet är något som gör människan lik Gud. I begynnelsen skapade Gud himmel och jord. Genom sitt arbete fortsätter människan att vara Guds medskapare. Vi bör påminna oss om att vi är Guds medskapare. Det påminner oss om arbetets värde när det är tungt - vilket alla arbeten ibland är. Det kan också påminna oss om att den som har en tendens att arbeta för mycket måste unna sig tid att vila, eftersom även Gud vilade på den sjunde dagen.

Det är oerhört klokt av våra politiker att de sätter frågan om arbete så centralt bland valets frågor.

Det är varje människas uppgift att vara med och rösta och på så sätt vara med och ta ansvar för arbetsfrågan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar