fredag 11 februari 2011

Just i dag verkar Gud

Vi människor har ibland en tendens att antingen drömma oss tillbaks till den tid som varit eller att se framåt.
Om vi drömmer oss tillbaks kan det vara lätt att tänka att det var bättre förr. Mer lugn i skolan. Mer människor i kyrkorna. Verklig väckelse. Lugnare livsrytm. Ibland kanske vi glömmer att väckelserna i kyrkorna drog fram bland annat för att människor lade ned oerhört mycket tid och ideellt arbete. Innan tvättmaskinerna uppfanns var tvätten ett oerhört hårt arbete, som på många platser fick utföras vintertid vid en sjö eller å. Människor levde inte heller lika länge förr i tiden, bland annat för att livet på många sätt var tungt.
Ibland drömmer vi oss ställe in i framtiden och tänker: När jag får semester, så skall jag minsann njuta av livet... Om jag bara vann en stor summa pengar, då skulle jag... När väckelsen kommer, då skall det bli fart i vår kyrka...

Därför är kommande söndags tema så viktigt: "Gud verkar nu". Vi behöver varken drömma oss tillbaks i den tid som varit eller fly in i framtiden.
"Jesus sa: Min fader verkar ännu i denna stund, och därför verkar också jag." (Johannesevangeliet 5)
Vi ett annat tillfälle varnade Jesus människorna för att samla rikedom i sina lador och skjuta upp "livet" in i framtiden.
Lev i nuet är Jesu uppmaning. Ta vara på de möten med människor du har framför dig i dag. Be för någon människa som behöver din förbön. Gud finns med dig i dag, lika mycket som andra dagar. Gläds åt småsakerna.

I Dagen skriver Josefine Fållsten i dag en betraktelse om samma bibelord, men hon tar upp det med inriktning på Jesu inställning till sabbaten.

Gud välsigne din dag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar