måndag 14 februari 2011

Två till fem motgångar stärker vanligtvis en människa på sikt

Svenska dagbladet skriver i dag om en amerikansk undersökning som har kommit fram till att människor som har sluppit allvarliga motgångar i livet vanligtvis mår sämre än dem som genomgått två till fem svåra motgångar. Det verkar alltså som att ett lagom mått av motgångar stärker en människa på sikt.
Det är viktigt att komma ihåg orden "på sikt". När man befinner sig mitt i motgången blir man definitivt inte stark av den. Det kan i stället vara att man blir djupt deprimerad och livet känns meningslöst under en längre eller kortare tid.
Det är också viktigt att komma ihåg ordet "vanligtvis". Det finns också exempel på människor som blir knäckta för resten av livet av en allvarlig motgång.
Huvudregeln tycks dock vara att ett lagom mått av allvarliga motgångar är stärkande för människan.
Det som den amerikanska undersökningen kommer fram till har nog länge varit känt av många människor. Psaltaren 42-43 som egentligen utgör en enda psalm är ett exempel på det. Den handlar om tider av tröst och misströstan och dess innehåll kan sammanfattas i en enda vers:

"Varför är du tyngd av sorg, min själ,
och full av oro?
Sätt ditt hopp till Gud!
Jag skall åter få tacka honom,
min räddare och min Gud." (Psaltaren 42:6)

Psalmens författare förnekar inte att vissa tider i livet är fyllda av sorg och oro, men det finns ett mycket tydligt hopp om att livet åter kommer att ordna upp sig med Guds hjälp.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar