lördag 19 februari 2011

Ge Gud tid i osäkerheten

I Dagen skriver Joakim Hagerius under rubriken Osäkerhet en krönika som handlar om att ställa frågor om sina livsval.
Osäkerhet är ett viktigt ord. Många av våra livsfrågor präglas av osäkerhet. Vi står i valsituationer där vi kan göra på flera olika sätt. Det finns argument för och emot de olika alternativen. Ibland finns vägledning att hämta i den kristna tron. Tio Guds bud ger ibland klar och tydlig vägledning. Då är valet enklare. Men det är minst lika vanligt att det inte finns någon så tydlig vägledning. Då måste man ibland lägga ned kraft och möda på att bli vägledd.
"Herre, lär mig dina vägar, visa mig dina stigar. Led mig i din sanning, lär mig, du som är min Gud, min räddare, ständigt hoppas jag på dig." (Psaltaren 25:4)
Bibelordet handlar om att det ibland handlar om att lägga ned kraft och möda på att ta emot kunskap från Gud. Man måste ge Gud tid och aktivt arbeta för att ta emot hans undervisning. Då kan ibland Guds ord verka på lång sikt och ge vägledning även i svåra valsituationer.
Även i osäkerheten verkar Gud. Om vi ger Gud tid och om vi vill lyssna.

1 kommentar:

  1. Den som går i livet in bedjande vill Herren leda dom till och till levande vattens brunn och till välsignelse, för Gud har så mycket atta ger oss när han har möjlighhet att påverka och göra gått till oss dalgligen,så be och ni skall får tack var välsignati hela dan i Kristus,keijo södertälje

    SvaraRadera