söndag 20 mars 2011

Morgonbönen enligt Martin Luther

"Tack, käre himmelske Fader, för att du i natt har bevarat mig för allt skadligt och
farligt. Jag ber dig om skydd också i dag mot synd och allt ont, så att jag får leva
efter ditt sinne. I dina händer anförtror jag mig med kropp och själ och allt. Låt din heliga ängel vara med mig så att ondskan inte får någon makt över mig.
I Jesu namn."
Därefter ber man Herrens bön, välsignelsen och gör korstecknet.

Martin Luthers morgonbön har funnits med i många bönböcker i Sverige från reformationen till vår tid. Mångra kristna människor har bett den regelbundet.
När det har hänt något särskilt i livet - glädje eller sorg - är det viktigt att kunna formulera sitt eget tack eller sin egen klagan med egna ord till Gud. Det är ändå bra att ha en färdig fast formulerad bön att komplettera den fria bönen med eller att be i stället för den fria bönen en helt vanlig dag. Att be en färdigskriven bön är kravlös och en vila.
Läs gärna bönen flera gånger långsamt. Känn på varje mening. Vad betyder den för dig?
Här är några tankar om innehållet i Martin Luthers morgonbön:
Tack - vad har jag att tacka för?
Om Gud är min far är jag ett Guds barn. Brukar jag våga säga att jag är ett Guds barn? Det är viktigt att använda uttrycket "Guds barn", eftersom det hjälper oss att förstå hur kärleksfull Gud är.
Jag ber Gud att han skall bevara mig från synden. Vilken är den synd som just jag har lätt att falla i?
När jag säger att jag anförtror mig med kropp och själ och allt till Gud handlar det om att jag ställer mig till Guds förfogande. Gud kräver inga storverk av mig. I stället handlar det om att jag skall vara öppen och lyssna av vad Gud kallar mig till: kanske små uppgifter i vardagen.
När finns det risk att ondskan får makt över mig? Vilka situationer skall just jag se upp med?
När vi ber i Jesu namn handlar det om att vi ber i gemenskap med Jesus. Vi talar till Gud i bönen och får ofta svar när vi läser Jesu undervisning i evangleliet.
Gud välsigne dig!

2 kommentarer:

  1. Jättebra skrivet. Har börjat be denna bön varje morgon. Guds frid vare med dig.

    SvaraRadera