torsdag 10 mars 2011

Omgiven av reklam, tvingad till val

Den här bloggen är omgiven av reklam. Till höger om den här texten finns det alltid reklamrutor med länkar till olika hemsidor. Att reklam publiceras beror på att den som helt gratis upplåter en server för en person som mig att lägga ut sin blogg där självfallet måste finansiera sin verksamhet på något sätt. Därför säljer företaget reklamrutor.
Innehållet i reklamen till höger brukar med automatik läggas in så att den har med innehållet i min blogg att göra. När jag bloggar om bibeln dyker det upp annonser om både kristen kursverksamhet och nyandliga rörelser. När jag skrev om krucifix dök det plötsligt upp en annons från en snickerifabrik och när jag har använt ordet kärlek har det visat sig annonser från kontaktförmedlingar.
Den här reklamen dyker upp automatiskt, utan att jag kan kontrollera att den läggs in. Jag har ibland tänkt tanken att någon av er läsare tycker att viss reklam kan vara opassande på en kristen hemsida.

Ändå är reklamen som dyker upp utan att vi kan kontrollera den en bild av den mänskliga verkligheten. Runt omkring oss finns Guds goda skapelse, som vi människor både kan bruka och missbruka. Det är inte alltid heller lätt att säga exakt var gränsen mellan bruk och missbruk går. Mitt i den här världen valde Gud att bli människa när han blev "född av jungfru Maria".

Att vara människa innebär också att vi hela tiden ställs i valsituationer. Vi omges av erbjudanden och frestelser till både sådant som är gott och sådant som är mindre bra. Att isolera sig är inte möjligt. Däremot kan vi själva välja var vår kamp skall stå. Om man inom sig har en känsla av att något är skadligt kan det vara en god idé att inte ens utforska det området. (Vad som är skadligt är ofta olika för olika människor.) Att hålla sig på avstånd från frestelserna är en god idé om vi vill undvikas att dras med i dem. Lika viktigt är det att vi gör positiva val. Om vi är övertygade om att något är sant och gott måste vi fatta ett beslut att följa det.

Gud välsigne dig!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar