torsdag 12 maj 2011

Korstecknet - den ordlösa bönen



Korstecknet är en ordlös synlig bön som utförs av en enskild kristen eller en gudstjänstfirande församling. Martin Luther uppmanar alla kristna att morgon och kväll "signa dig med det heliga korset" och därefter knäböjande eller stående läsa trosbekännelsen och Fader vår och därefter en morgon- respektive aftonbön.

Korstecken är en ordlös bön, lika enkel som uttrycket "Herre, förbarma dig över mig." Det är en tronsbekännelse. "Du, Herre Jesus Kristus, har dött för mig och lösköpt mig." Det är en påminnelse om att vi är döpta och står i förbund med Gud. Korstäcknet är en bön om att Kristus skall helga mig så att jag kan tjäna honom. Det är en sköld med vilket jag visar att jag vill stå emot det ondas angrepp.

Korstecknet görs med tre fingrar som sträcks framåt. De tre uppåtriktade fingrarna påminner oss om treenigheten: Gud är Fader, Son och Ande. De två inåtböjda fingrarna påminner oss om att Jesus Kristus hade två naturer: Han var både Gud och människa.

När vi rör handen från pannan till bröstet och därefter från den vänstra axeln till den högra är det en bön att Gud skall välsigna våra tankar, våra känslor och hela vår varelse och våra händers verk.
Korttecknet kan man bland annat göra:
* Vid morgon- och eller aftonbön.
* När man går in i eller går förbi en kyrka.
* När man tillsägs syndernas förlåtelse.
* I slutet av den apostoliska trosbekännelsen.
* I den nicenska trosbekännelsen vid orden: "Jag bekänner ett enda dop, till syndernas förlåtelse...".
* I nattvardsbönen vid orden: "han ett bröd, tackade, bröt det" och "tog han kalken, tackade och gav åt lärjungarna..."
* I samband med nattvarden före och/eller efter man tar emot brödet och vinet.
* När man tänder ett böneljus.
* Vid andra tillfällen.

Gud välsigne dig!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar