måndag 16 maj 2011

Ett kristet folk eller ett individuellt val

[Jesus sade:] "Gå därför ut och gör alla folk till lärjungar..." (Matteusevangeliet 28:19)

Vi lever i en individualistisk tid, där det ofta sägs att varje människa själv har ansvaret över sitt liv och att varje människa fritt skall få bestämma över sina livsval. Många väckelserörelser har också sedan länge betonat att kristen tro är ett personligt val för den enskilda människan; varje människa måste vända om för att bli en kristen.
När Jesus sänder ut sina lärjungar ger han dem dock inte uppdraget att göra enskilda människor till sina lärjungar, utan hela folk. Kan verkligen ett helt folk bli Jesu lärjungar? I vår tid blir det ju mer och mer tydligt att Sverige är ett mångreligiöst land. Biskopen i Göteborg, Carl Erik Aurelius, skriver i en debattartikel att det visst är möjligt att vara svensk och muslim samtidigt. (Göteborgsposten, Dagen) Och visst är det helt riktigt att vi har religionsfrihet och människor har rätt att välja vilken religion de vill.

Ändå kvarstår frågan: Kan ett folk vara ett kristet folk eller är det ett individuellt val? Det går inte att ge ett entydigt svar på frågan. Svenskarna och andra folk som sedan många generationer har varit kristna är präglade av kristen tro och kristen kultur betydligt mer än vad de flesta svenskar är medvetna om. Bibelns berättelser är levande för många människor och betydligt fler än man kan tro ber sin aftonbön. Samtidigt är det så att det alltid finns mer att hämta inom kristen tro, både för den som är nominellt kristen och för den som är en trogen bedjare, bibelläsare och gudstjänstbesökare.
Och det var ju just det som Jesus sade: "gör alla folk till lärjungar". Se till att alla ständigt utvecklas och har möjlighet att växa i sin kristna tro. Den som lever i ett kristet folk - även den som är ateist eller hör till en annan religion - blir på sätt och vis en lärjunge om det finns lärjungar som tar sin kristna tro på allvar i närheten. Utmaningen till oss som är bekännande kristna är alltså att vi skall ta vår tro på allvar.

Gud välsigne dig!

2 kommentarer:

  1. Hej! Jag kan börja med att säga att jag är ateist, men inte på något sätt fientligt inställd till Gud eller något annat. Det jag har något emot är hur kyrkan idag, och egentligen i alla tider, fungerar och har fungerat. Det är detta som fått mig att ta avstånd från alla religioner liknande den kristna. Jag är icke desto mindre ointresserad, tvärtom, religion och religionshistoria är något av det intressantaste jag vet.
    Jag kom in på din blogg då jag håller på med ett arbete om stigmata och letade information. Kollade runt lite och jag måste säga att du verkar ganska vettig. Det du skriver verkar på intet sätt vilja kväva andra troende eller icketroende, vilket tyvärr brukar vara fallet med många kristna. Dessutom är dina inlägg mycket intressanta, även ur en ateistisk synvinkel.
    Det jag tänkte fråga har dock inget att göra med det här, utan det jag undrar är-vad är din syn på sex? Både utomäktenskapligt och enbart för nöjes skull i ett äktenskap. Och din syn på sexualundervisning? Tycker du att den borde utökas i skolan, då den "sexualundervisning" som finns på Sveriges skolor idag snarare är fortplantningsundervisning. Hur ser du på att sexualundervisningen borde utökas till att omfatta t.ex erektionsproblem, hur man tillfredställer sin partner och att undervisningen även borde omfatta sex mellan homosexuella, både män och kvinnor?
    Jag är sjutton år och jag förlorade min oskuld samma år som jag fyllde femton, med en kille som är sex år äldre, som jag inte hade några känslor för vid tillfället (nu har vi dock varit ett par i två år!). För mig är sex ett fantastiskt sätt att uttrycka min djupaste kärlek och komma närmare min partner, och då tycker jag inte att det spelar någon roll om vi är gifta eller inte. Sex är en så otroligt vacker sak, och jag tror inte att man är komplett som människa förrän man fått känna den kärlek sex med den man älskar inger en.
    Skulle vara mycket kul och väldigt intressant om du svarade, tack på förhand! Mvh, Tegan

    SvaraRadera
  2. Tack för ditt brev och för dina uppmuntrande ord om min blogg.
    Du ställer en del frågor om sexualitet. Sexualiteten är en gåva från Gud till människan. Den kan både vara en källa till glädje och medföra stora problem, beroende på hur vi hanterar den. Jag tror att du har helt rätt i att det är bra att kunna tala om sådant som har med sexualiteten att göra.
    Samtidigt är vi människor sköra och känsliga när det gäller sexualiteten. Jag tror inte att det är meningen att man mår bra av att berätta alltför mycket om sig själv offentligt när det gäller det sexuella.
    Som präst har jag i uppgift att ge människor råd i olika områden. Dit hör också frågor som har med relationer och sexualitet att göra. I predikan i gudstjänsten och i den här bloggen ger jag mer allmänna råd. I själavården - alltså när jag träffar människor individuellt - kan jag föra ett samtal om mer personliga frågor som den människan har.
    Jag vill däremot inte diskutera sådana är frågor på min blogg. Jag föreslår att du tar kontakt med någon person som du har förtroende för så kan du ta upp de frågor du vill.
    Jag skall försöka ta upp en del frågor som berör sexualitet på den här bloggen, eftersom det är ett ämne som berör många människor och som även dyker upp i bibeln på många ställen.
    Gud välsigne dig!

    SvaraRadera