fredag 20 maj 2011

Jesus ber för oss

"Jesus sade: 'Jag ber för dem. Jag ber inte för världen utan för dem som du har gett mig, eftersom de är dina. Allt mitt är ditt och allt ditt är mitt, och jag har förhärligats genom dem. Jag är inte längre kvar i världen, men de är kvar i världen och jag kommer till dig.'" (Johannesevangeliet 17:9-11)

När Jesus skulle ta farväl av sina lärjungar och han höll sitt avskedstal till dem avslutade han med en bön. En bön för sina lärjungar som skulle vara kvar i världen, när Jesus själv skulle gå till Fadern.
Ordet "världen" är ett ord som i den kristna tron har många nyanser. Ibland används det på ett positivt sätt om Guds goda skapelse som så rikt överflödar på gåvor till oss. Andra gånger används det om samma skapelse, men med en nyans av att skapelsen är en fara för oss eftersom vi och andra missbrukar den. Att leva i världen är alltså samtidigt en glädje och en utmaning.
I allt detta ber Jesus för oss. Han står på vår sida. Han är med oss alla dagar till tidens slut. Det är särskilt viktigt att tänka på det de dagar då vi inte orkar be själva.

Gud välsigne dig!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar