tisdag 9 november 2010

Det svåra ordet kärlek

Galaterbrevet räknar upp Andens nio frukter: "Men andens frukter är kärlek, glädje, frid, tålamod, vänlighet, godhet, trofasthet, ödmjukhet och självbehärskning." (5:22-23)

Ingen av Andens nio frukter är särskilt lätt att definiera. Det gäller inte minst för "kärlek". Ordet "kärlek" används om så vitt skilda företeelser som nära relationer och förtroende mellan familjemedlemmar, livslång kärlek i nöd och lust mellan man och hustru där sexualiteten ingår som en beståndsdel, den andliga kärleken till Gud och mycket annat. Ibland kan det till och med kännas svårt att använda ordet kärlek, eftersom ordet används på så många olika sätt.

Men det ligger i kärlekens natur att ordet måste användas på olika sätt. Man kan inte ha en lika nära relation till alla människor. Kärlek handlar ofta om att se på ett särskilt sätt på någon i mängden. Det går inte att älska alla lika mycket, då blir det inte mycket kärlek till någon. Det måste också finnas olika slags kärlek. Bibelns ideal för ett äktenskap är tydligt: "Du skall inte begå äktenskapbrott". När det gäller vänskap gäller också att man inte kan ha för många nära vänner. Man kan vara förtrolig med ett fåtal: "En vän visar alltid kärlek, en broder är till för att hjälpa i nöden." (Ordspråksboken 17:17)

Ändå vill Jesus utsträcka kärleken till att omfatta fler än man, hustru, familj och de närmaste vännerna. Han säger: "Ett nytt bud ger jag er: att ni skall älska varandra. Så som jag har älskat er skall också ni älska varandra. Alla skall förstå att ni är mina lärjungar om ni visar varandra kärlek." (Johannesevangeliet 13:35).

Jesus påminner oss om att Gud först har älskat oss. Som en god förälder älskar sina barn i både nöd och lust så älskar Gud oss och värderar våra liv högt. Den trygghet som det ger oss kan inspirera oss att försöka älska våra medmänniskor. I det här fallet betyder ordet älska vare sig kroppslig och erotisk kärlek och inte ens vänskap. Det betyder helt enkelt gott uppförande: att vara positiv och konstruktiv, att tolka allt till det bästa, att tala väl om andra. Inte heller i det här fallet talar egentligen Jesus om att vi måste älska alla. Han talar inte om några universella världsomspännande etiska principer, utan om den inbördes kärleken bland hans lärjungar, bland de kristna.

Jesus ger oss alltså ett praktiskt genomförbart uppdrag: gott uppförande och omsorg om de människor som finns i vår närhet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar