lördag 20 november 2010

Att vara sin egen domare

När man åker flygplan och får instruktioner om hur man skall handla om kabintrycket sjunker och masker med syrgas kommer ut från taken så sägs det ”Ta först på dig din egen mask och hjälp därefter andra.” Det här är en bra bild för kristen tro. Vi får inte glömma att den yttersta domen handlar om mig och dig här och nu.
Det handlar om jag skall döma mig själv här och nu, gå till rätta med mig själv så att jag är förberedd på allt inför den yttersta domen.
Ibland kan man tro att man har till uppgift att hjälpa andra människor till rätta, men det är inte omöjligt om man inte börjar med sig själv. Inte minst människor som har levt gifta tillsammans länge vet att det är så. Den enda man riktigt kan ändra på är sig själv.
Har ni tänkt på att en bil lämnas in till kontrollbesiktning varje år. En människa borde ju också besiktigas. Inte bara kroppen och tänderna – jo, de också – men också själen.
Jag behöver gå till räta med mig själv varje dag för att var förberedd för domen. "Ske din vilja", ber vi i Fader vår. Har Guds vilja skett i mitt liv i dag? Man kan enkelt sätt sig ned varje kväll och tänka igenom dagen. Vad blev bra? Vad blev dåligt? Så ber man Fader vår. Man kan få hjälp av att läsa igenom Guds tio bud eller dödssynderna och så pröva sig själv mot dem. Tidigare i veckan skrev jag om just detta: den dagliga kontrollbesiktningen.

Ibland behöver man gå djupare. Då kan man söka upp en präst för att få själavård eller för att gå till bikt. Det är en god regel att man går till själavård och bikt ett par gånger per år. Advent och påskfastan är förberedelsetider för de stora högtiderna jul och påsk. Passa på att genomgå en kontrollbesiktining nu under advent.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar