tisdag 8 november 2011

Att själv följa Jesus

"Petrus vände sig om och fick se att den lärjunge som Je­sus äls­ka­de följ­de ef­ter, han som un­der målti­den ha­de lu­tat sig bakåt mot Je­su bröst och frågat vem som skul­le förråda ho­nom. När Petrus såg ho­nom fråga­de han Je­sus: 'Her­re, hur blir det med ho­nom?' Je­sus sva­ra­de: 'Om jag vill att han skall bli kvar tills jag kom­mer, vad rör det dig? Du skall följa mig.'"
(Johannesevangeliet 21:20-21)

Det är inte ovanligt att människor i vår tid lätt kommer in i en teoretisk diskussion när Guds löften om det eviga livet kommer på tal. Hur går det för dem som tror på andra religioner? Finns det en andra chans att omvända sig efter döden för dem som inte har kunna tro här i jordelivet o.s.v.?

Jesus avvisar alla sådana här teoretiska diskussioner. Till Petrus säger han: Du skall följa mig. Samma sak säger han till mig och till dig. I frågan om lärjungaskap och det eviga livet ställer Jesus relationen mellan den enskilda människan och honom själv först. I första hand skall vi avgöra oss för att själva vara Jesu lärjungar och för att följa honom. Vi har visserligen uppmaningen i dopbefallningen att "göra alla folk till lärjungar", men det motsäger inte att vår uppgift att själva följa Jesus kommer först.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar