onsdag 11 april 2012

Fjärilen som symbol för upptsåndelsen


"Vad jag nu säger er är ett mysterium: vi skall inte alla dö, men vi skall alla förvandlas..."
(Första Korinthierbrevet 15:51)

Fjärilen har blivit en symbol för Jesu uppståndelse från de döda. På samma sätt som Jesus låg i sin grav och på den tredje dagen uppstod i ny förvandlad gestalt, så ligger fjärilen i sin kokong och kläcks sedan ur sin puppa i ny förhärligad gestalt.
Motivet med fjärilen som uppståndelsesymbol finns också i svensk psalm 304, vers 3:
Lär du mig fjäril, vingad, lätt,
vad Herren ock åt mig berett,
där du mot höjd dig svingar.
I går dig puppan inneslöt,
i dag du glad ditt fängsel bröt:
min själ skall ock få vingar.

Gud välsigne dig!

2 kommentarer:

  1. Fint! All ära till Jesus!

    SvaraRadera
  2. Fjärilar är vackra varelser, särskilt när man kan skåda en mitt i vintern. Det var jag med om idag och det var så jag hamnade på din blogg. Nu till min fråga, tror du på att Jesus finns närvarande i det allra heligaste sakramentet, dvs hostian? För Bibeln är just Guds ord och Jesus är det nya förbundet. Därför borde varje människa äta av hans kropp och blod så att hon blir frälst. Det är sanningen men varför vänder sig folk bort från Gud? När Jesus, genom sin död och uppståndelse vill ge oss all sin nåd, om vi bara hade velat ta emot den...

    SvaraRadera