lördag 7 januari 2012

Det allseende ögat och vilan i Gud

"Ingenting kan döljas för honom, allt skapat ligger naket och blottat för hans öga. Och inför honom är det vi skall avlägga räkenskap."
(Hebreerbrevet 4:13)


Det allseende ögat har används som en symbol för Gud sedan 1600-talet. Det kunde till exampel avbildas på himlen som en påminnelse om att Gud ser allt. Senare har ögat allt oftare placerats i en triangel som betecknar treenigheten.

När hebreerbrevets författare skriver: "Ingenting kan döljas för honom", kan det uppfattas på flera olika sätt. Ibland kan människor uppfatta det som ett hot: vi kan inte göra någonting utan att Gud vet det. I sammanhanget handlar det om något helt annat. Vi får gå in i Guds vila. Vi kan lita på att Gud vet allt. Därför behöver vi inte dölja något. Vi behöver inte heller bekymra oss om alla problem i världen, eftersom Gud ändå vet allt.

Gud välsigne dig!

2 kommentarer:

  1. Det tror inte jag dock. Jag tror att det snarare kommer genom Romarriket som tog med sig RA-gudens symbol som vi kan finna som ett slags "symbios" mellan religionerna solguden (vad nu religionen med att tillbe RA kalkades) och katolicismen. Därefter följde det med från katolska kyrkan in i SvK (Svenska kyrkan). Inget bibliskt över detta utan en mix av andra religioner.
    Känns hemskt att det får finnas inom sk kristna kyrkväggar anser jag.
    Jesus hade inte tyckt det varit ok.
    Korset är tomt för Han har uppstått; Kristus.

    SvaraRadera
  2. Hej Carina och Leif ,jag heter Lillemor och är ny här ,tycker detta med symboler är intressant,har alltid tyckt att "Det allseende ögat " är en kraftfull symbol men kännt mig lite kluven inför den . Då jag just nu ägnar mig åt ikonmåleri, och tittat på en hel del, möts jag ofta av denna symbol, men det är ju tolkning och syfte som är intressant här, och den är ju självklar ! Guds öga som vakar över mänskligheten och som ser allt, triangeln som talar om treenigheten ! Jag tror personligen att Jesus ser till syftet,och hjärtats tro, så det lutar åt att jag kommer att använda mig av den symbolen i de ikoner jag skapar!

    SvaraRadera