tisdag 29 mars 2011

Petruskorset - en symbol för ödmjukheten

Lärjungen Petrus var en man med starka känslor. När han kallades till lärjunge av Jesus verkar det som om han både var starkt lockad att följa Jesus och samtidigt gjorde motstånd. När Jesus uppmanade Petrus och de andra fiskarna att lägga ut näten på djupt vatten svarade Petrus: "Mästare, vi har hållit på hela natten utan att få något. Men eftersom du säger det skall jag lägga ut näten." Petrus var egentligen mycket uppgiven, men eftersom han måste ha stort förtroende för Jesus, eftersom han ändå ger efter. När det visade sig att de kunde "dra ihop en vädig mängd fisk", kastade sig Simon Petrus ner vid Jesu knän och sade: "Lämna mig, herre, jag är en syndare." (Lukasevangeliet 5:5, 8)
På vilket sätt Petrus var en syndare kan vi bara spekulera om. Mycket möjligt är att han - liksom många, kanske de flesta, av oss - hade problem med någon av de sju lasterna: Högmod, girighet, vällust, avund, frosseri (inkl. dryckenskap), vrede och likgiltighet. Kanske problemet var så stort att Petrus hade varit nära att ge upp. Att säga ja eller nej till Jesus var ett så stort steg att Petrus bävade för det, men Petrus sade ja. Han blev den förste ledaren för den kristna kyrkan. Ingen perfekt ledare. Han skulle till och med komma att förneka Jesus tre gånger. Men Petrus förblev trogen intill döden. När Petrus dömdes till korsfästelse efter att ha missionerat i Rom skall han ha bett att få bli korsfäst med huvudet nedåt för att det skulle ha varit en för stor ära att bli avrättad på samma sätt som Jesus.
Det upp och nedvända petruskorset har därför blivit en symbol för aposteln Petrus och för ödmjukheten.

Gud välsigne dig!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar