torsdag 12 april 2012

Guds namn antyder att vi inte får ha bråttom i Guds närhet

"Gud sade: 'Jag är den jag är.'"
(Första Moseboken 3:14)



Guds namn skrivs JHVH i den vokallösa hebreiska texten. Många forskare menar att det bör uttalas Jahve. Namnets ursprung är okänt. En möjlighet är att det är besläktat med Guds självpresentation "Jag är den jag är" vid mötet med Mose i den brinnande busken. Inte heller översättningen av "Jag är den jag är" är självklar. En åsikt är att det bör översättas "Jag är den jag kommer att visa mig vara", vilket skulle innebära att Gud uppmanar oss att ägna tid åt honom. Om vi ger Gud tid så kommer han att visa vem han verkligen är. Den som har bråttom får inte se Gud.

Gud välsigne dig!

1 kommentar:

  1. Detta bör gälla för de i vår omvärld också?
    Om du ger din medmänniska tid så kommer den att visa vem den egentligen är, först när vi ger någon tid så ser vi storheten i den människan. Då ser vi guds avbild i våra medmänniskor. Att våga möta en annan människa kräver mod och insikt om vem du själv är, om vi ger oss själv tid så kommer vi att visa oss själv vem vi verkligen är. När detta händer ser vi godhet i allt.

    SvaraRadera