måndag 7 juni 2010

Inre och yttre

Ordet "sakrament" brukar användas för en inre verklighet som uttrycks genom yttre tecken. I livet finns många exempel på sådana tecken. Vigselringen är ett tecken på ett äktenskap - löften om trohet tills döden skiljer de två åt. (Vigseln räknas ju för övrigt som ett sakrament av vissa kristna kyrkor, men inte av alla.)
Dopet räknas däremot som ett sakrament av alla kyrkor. Dopets vatten är ett tecken på att vi är Guds barn, hör till kyrkan, får syndernas förlåtelse och det eviga livet.
Jesus säger: "Den som inte blir född av vatten och ande kan inte komma in i Guds rike". Det finns två tolkningar till det som Jesus säger. Eftersom det ofta finns många bottnar i det som Jesus säger kan båda vara riktiga. Vattnet kan syfta på fostervattnet och anden på den andliga födelsen. Det skulle betyda att om vi inte både är födda till jorden och får ett andligt liv så hör vi inte till Guds rike.
En annan betydelse kan vara att det som Jesus säger syftar på dopet. Det skulle innebära att vi måste döpas med vatten men också tillägna oss det andliga livet som hör till dopet för att dopet skall ha någon verkan.
I vår tid finns massor med material om dopet att hämta på internet: doppsalmer, bilder på dopklänningar, recept på kaffebröd till dopkalaset. Det hör till den materiella sidan av dopet och det är gott och väl. Viktigt är att vi också påminner oss om den andliga sidan:
* Saliga de som hungrar och törsta efter rättfärdigheten - du är aldrig färdig som människa.
* Ni måste födas på nytt - du måste ta ett beslut att följa Jesus.
* Jag är med er alla dagar till tidens slut - han skall aldrig överge dig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar